Official Website Label

Alireza Forouzandeh

سفارش تکست
عنوان تبلیغ
سفارش آهنگسازی

آکورد چیست ( +دانلود چارت آکورد ها)

  • ۳۴۶

آکورد چیست؟

آکورد (هارمونی) یکی از مهمترین بخش های تئوری موسیقی است. به دلیل کاربرد فراوان این بخش، توصیه می کنیم قبل از شروع مبحث آکورد، حتماً فواصل موسیقی(آهنگ بی کلام) را آموخته باشید. اگر نمی دانید فاصله (Interval) چیست و انواع آنها کدامند، وارد مبحث آکورد شناسی نشوید! اما در کل برای آشنایی با آکورد، مطلب زیر را مطالعه فرمایید :

از نواختن همزمان (هم صدایی) حداقل دو نت یا بیشتر، آکورد به وجود می آید. اگر این نت ها همزمان نباشند، دیگر آکورد نخواهند بود و به آن آرپجیو (Arpeggio) می گویند.

فرض کنید انگشتان دست شما، یکی در میان (یعنی انگشت 1 یا شست، انگشت 3 یا میانی و انگشت 5 یا همان انگشت کوچک) نت های ساز تان (مثلاً پیانو) را بنوازند. اگر این نت ها، همزمان (در یک لحظه، بدون وقفه) باهم نواخته شوند، آکورد سه صدایی، به وجود می آید. اما اگر همین سه انگشت، نت ها را بنوازند، اما این بار، یکی یکی ، بنوازند، دیگر آکورد نیست و آرپجیو خواهد بود.

برای درک بهتر، ساده ترین مثال آرپجیو برای پیانو، ابتدای آهنگ خوابهای طلایی، اثر جواد معروفی است. برای گیتاریست ها، یکی از مهمترین آرپجیوها، آهنگ Nothing Else Matters از کارهای Metallica مثال بسیار خوبی است برای آرپجیو.

در این متن لازم بود، اول تفاوت اصلی آکورد و غیر آکورد مشخص شود. این ساده ترین تعریف از آکورد بود. حالا به انواع آکورد بپردازیم :

همان طور که در بالا اشاره شد، آکوردها حداقل باید 2 نت داشته باشند. در مثال بالا، به آکورد سه صدایی هم، اشارۀ کوتاهی شد. اما آکورد، می تواند بیشتر از سه نت هم داشته باشد. مثلاً آکوردهای 7 (که در بخش پیشرفته و هارمونی به آن خواهیم پرداخت) دارای 4 نت هستند. حتی گاهی همۀ انگشتان یک دست، مشغول نواختن یک آکورد هستند. آکوردهایی داریم، مثل آکورد 13، که حتی دارای 7 نت هستند! یعنی انگشتان یک دست هم برای نواختن آن کافی نیست!

بر خلاف شکل ظاهری پیچیدۀ آکوردها (دوستی می گفت مثل گوجه های کبابی، که به سیخ کشیده شده اند!!) مبحث آکورد بسیار ساده است، اگر از روی اصول آن، آموزش داده شود. در عین سادگی، همان طور که اول این متن اشاره شد، بسیار مهم و کاربردی است (برای همۀ موزیسین ها).

برای این که اطلاعات بیشتری از آکورد، همراه خود ببرید، آکوردهای ماژور (مِیجر) و مینور (ماینر) از مهمترین آکوردها هستند و در بسیاری از قطعات پاپ استفاده می شوند. خیلی از موزیسین های الکترونیک، فقط همین دو نوع را می دانند (شاید با ارفاغ دو نوع دیگر هم بدانند که در مجموع می شود 4 نوع). برخی دیگر آکوردهای 7 هم می شناسند، ولی اصول ساخت آن را نمی دانند و فقط آنها را حفظ می کنند (که گاهی اگر فراموش شود، به مشکل خواهند خورد). اما باید بدانید که اکثر موزیسین های حرفه ای، شاید نزدیک به 30 نوع آکورد را باید بشناسند. مخصوصاً در موسیقی Jazz.

دانلود آکورد های گیتار

دانلود آکورد های پیانو

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">